NATURALS

SETMANA DEL DIA 8 A 14 DE JUNY

Naturals: "CANVIS QUÍMICS DE LA MATÈRIA"
Realitza els exercicis proposats del contingut de naturals d'aquest mateix blog.
TASCA 1- VISUALITZA EL VIDEO DE CANVIS QUÍMICS DE LA MATÉRIA.https://www.bing.com/videos/search?q=canvis+quimics+de+la+materia+youtube+4t+primaria&docid=608009713546497648&mid=549980A43F4B32A63349549980A43F4B32A63349&view=detail&FORM=VIRE

TASCA 2- LLEGEIX LES PREGUNTES PROPOSADES SENSE MIRAR LA SOLUCIÓ. DESPRÉS, COMPROVA QUE HAS RESPOST EL MATEIX.
TASCA 3- REALITZA UN TALLER DE CUINA "FEIM UN PA" O "FEIM IOGURTS".
Després, pots reenviar la fotografia a la teva mestra -tutora
fservera@simoballester.com                                                mabauza@simoballester.com


TASCA 1: VISUALITZA EL VIDEO DELS  CANVIS QUÍMICS DE LA MATÈRIA.

TASCA 2: LLEGEIX LES PREGUNTES PROPOSADES.

    1. En el video t’han explicat que la matèria pot sofrir tres classes de canvis químics. Quins són? Els canvis químics de la matèria no es poden tornar a la forma original. 

Hi ha tres canvis químics: 

Combustió o cremar, cremam un material i ja no pot tornar ser la mateixa cosa.

Oxidació: aplicam oxigen d’aire (aigua) en alguns metalls modifiquen els metalls i creen òxid.

Fermentació: es dóna en bactèries, es transformen els sucres dels menjars en altres substàncies.



TASCA 3: FEIM  UN "TALLER DE CUINA" : FERMENTACIÓ , FEIM PA O IOGURT.


POTS TRIAR FER PA O IGURT. O INCLÚS, FER LES DUES RECEPTES.

Et proposam que cuinis emprant el procés de fermentació. En el primer cas usant llevadura i a l’altra iogurt. 

Aquí tens unes  receptes, si vols en pots cercar unes altres.


        Pa



Iogurt



El procés de fermentació es fa ràpid o necessita el seu temps? El procés de fermentació necessita el seu temps.



ATENCIÓ: QUAN TENGUIS LA RECEPTA TRIADA I FETA, POTS REEENVIAR LES FOTOS A LES TEVES MESTRES-TUTORES.


NATURALS

SETMANA DEL DIA 1 A 7 DE JUNY

TASCA 1: DIFERÈNCIA ENTRE SUBSTÀNCIA PURA I MESCLA.

SUBSTÀNCIES PURES I MESCLES
Copia aquesta informació a un full i aprèn la diferència entre substància pura i mescla.



La matèria pot estar constituïda:
  •  Per una sola substància o component, s’anomenen SUBSTÀNCIES PURES.
  • Per diferents substàncies o components i s’anomenen MESCLES.
  1. Cerca exemples posa el nom i una imatge: COMPLETA AQUESTA TAULA EN UN FULL.

Substàncies pures
Mescles









  1. Defineix amb les teves paraules què són substàncies pures i mescles:






TASCA 2: FULL D'EXPERIMENTACIÓ: SEPARACIÓ DE  MESCLES.



FULL D’EXPERIMENTACIÓ: Separació de mescles.



Propietats de la matèria.



Mesclam a un tassó aigua i sucre i a un altre aigua i sorra.
  • Quina mescla creus que es dissol més?




Els imants poden atreure alguns materials. En saps alguns?




      

TASCA 3: DIFERÈNCIA ENTRE MESCLA HOMOGÈNIA I HETEROGÈNIA. SEPARACIÓ D'UNA MESCLA. SEPARACIÓ D'UNA MESCLA HETEROGÈNIA




Mescla homogènia: Els seus components no es veuen a simple vista.
Posa exemples:




Mescla heterogènia: Els seus components es veuen a simple vista.
Posa exemples:





MÈTODES PER LA SEPARACIÓ DE MESCLES



Per separar mescles podem emprar diferents mètodes:
  1. FILTRACIÓ: Se separa un sòlid d’un líquid fent que aquest passi a través d’un filtre.




  1. EVAPORACIÓ:  El líquid s’evapora i el sòlid es cristal·litza. No importa utilitza foc, deixant al sol com a les salines ho obtenim igual.






  1. IMANTACIÓ: Es separen amb un imant les partícules que es poden imantar.


TASCA 4: EXPERIMENTAM. FEIM MESCLES I SEPARAM AMB UN MÈTODE CIENTÍFIC


EXPERIMENTS:
 Feim mescles i les separam amb algun mètode científic



MATERIALS
PROCEDIMENT
Experiment 1
  • 1 tassó 
  • 150 cl d’aigua
  • 5 cullerades de sal
  • 4 cullerades de sorra (arena)


























Experiment 2
  • 1 tassó de vidre transparent
  • Objectes molt petits de ferró(o llaminadures de ferrer)
  • Imant
  • Un poc de farina 













Què he de fer?
Què hem obtingut?
FEIM UNA MESCLA
- Mescla l’aigua i la sal i remena fins que quedi ben dissolt  
-Ara mescla la sorra a dins i remena. Ara tens una mescla de 3 components.Ara els hem de separar
SEPARACIÓ
-Primer separar l’aigua de la sorra. Amb quina tècnica d’abans ho feries?




-Si ja ho tens, ara has de separar l’aigua de la sal.  Quina tècnica d’abans utilitzaries?










Explica i posa fotos del procés
Què he de fer?


FEIM UNA MESCLA
  • A dins el tassó mesclam els petits objectes de ferró amb la farina (com si ho amagassis)
 SEPARACIÓ
  • Si ja ho tens, ara has de separar el ferro de la farina. Quina tècnica de les d’abans utilitzaries?
















Què hem obtingut?
Explica i posa fotos del procés








Què has après de tot aquesta feina?








SETMANA DEL DIA 25 AL 31 DE MAIG




Naturals: Aquesta vegada ens toca l'aparell circulatori. Per aquest motiu podeu escoltar els videos proposats a continuació.


TASCA 1: VIDEO 1: "EL SISTEMA CIRCULATORIO"
https://www.bing.com/videos/search?q=youtube+sistema+circulatorio+happy+learning&docid=608007888102820493&mid=27AA451957925E68FE8727AA451957925E68FE87&view=detail&FORM=VIRE




VIDEO 3: "COM FER L'EXPERIMENT DE LA BOMBA DEL NOSTRE COR"
https://drive.google.com/file/d/1kEjNHTJmSI3BC28gLRvwbaIvK0M2UuS0/view?usp=sharing


TASCA 4: ENVIA UN VIDEO FENT L'EXPERIMENT DE LA BOMBA DEL NOSTRE COR. Sinó és possible envia la fotografia de l'experiment.


El video o fotografia sobre l'experiment s'ha d'enviar a la vostra mestra-tutora 

fservera@simoballester.com                                          mabauza@simoballester.com


SETMANA DEL 18 AL 24 DE MAIG


NATURALS: "L'APARELL EXCRETOR"


1- Mirar els videos de l'aparell excretor.
VIDEO 1
2- Fer un dibuix de l'aparell excretor en un full i escriu les seves parts.
3- En acabar el dibuix ho podeu enviar a la vostra mestra-tutora.
fservera@simoballester.com                                               mabauza@simoballester.com




SETMANA DEL 11 AL 17 DE MAIG


APARELL RESPIRATORI

1- Mirar el video sobre l'aparell respiratori.

https://www.bing.com/videos/search?q=aparell+respiratori+youtube+erase+una+vez+la+vida&docid=608004138593552384&mid=4B498C3D618684C3934F4B498C3D618684C3934F&view=detail&FORM=VIRE


2- Dibuixa l'aparell respiratori a un full  i copia la informació de l'esquerra que està dins del quadrat.



3- LLEGEIX AQUEST RESUM SOBRE L'APARELL RESPIRATORI


http://www.xtec.cat/~rvillanu/respiratori/respiratori.htm

4- ENVIA UNA FOTO DE LA TASCA FETA AL CORREU ELECTRÒNIC DE LA TEVA MESTRA TUTORA

fservera@simoballester.com               mabauza@simoballester.com



SETMANA DEL 5 AL 10 DE MAIG


Feim un petit treball d'investigació sobre L'APARELL DIGESTIU.

Bon dia! Aquesta setmana heu de mirar aquest video per aprendre el que és la digestió i l'aparell digestiu.

https://www.youtube.com/watch?v=Tiad2qk09bc

Després de veure'l us proposo que pinteu les parts de l'aparell digestiu a una camiseta. Però sinó teniu podeu fer-lo a un full o una cartolina.

https://docs.google.com/document/d/1hmRzo3rbjDB4zeDTBzFk8xmDSzw-T9Mnd7TLJkdG5sg/edit

En tenir totes les parts dibuixades, heu de gravar un vídeo, amb la vostra camiseta o dibuix, on expliqueu el camí que segueix l'aliment des de la boca fins a l'anus. I per acabar m'envieu aquest video per e-mail. Sinó és possible d'enregistrar el video, m'ho podeu explicar a un full feis la foto i m'ho enviau.







              CINQUENA SETMANA ( DE 20 A 26 D'ABRIL)
                                             NATURALS


Naturals: Vos proposam aquesta setmana fer una 

"piràmide d'aliments".


1- Mirar el video de la piràmide alimentària.https://www.youtube.com/watch?v=4MEfZRGHefw


2-Després juga a col-locar els aliments al lloc de  la piràmide on correspon (has d'arrossegar els aliments i posar-los a la piràmide).https://media.diba.cat/diba/html/salutpublica/menjabe/1/


3-Esbrina la funció de cada aliment jugant al següent joc.https://media.diba.cat/diba/html/salutpublica/menjabe/3/


4- MURAL. Pots fer un mural com el de la fotografia o semblant i serà la tasca per avaluar que has d'entregar a la teva mestra-tutora. Pots emprar fulls de propaganda del super. Sinó trobeu fulls del supermercat, o no podeu imprimir aliments, també podeu fer els dibuixos dels aliments.


Recorda que els correus per enviar la fotografia del mural són:

Maria Antònia Bauçà                                 mabauza@simoballester.com
Francisca Servera                                       fservera@simoballester.com 














































FEINETA PER AQUESTS DIES.......

  1- "LES FUNCIONS VITALS".


https://es.slideshare.net/mabad6/el-nostre-cos-per-dins?next_slideshow=1

2- "SISTEMA NIRVIÓS".

                  CORRESPON AL TEMA 5: " EL SISTEMA NIRVIÓS"

El sistema nirviós es distingeixen dues parts: el sistema nirviós central i el sistema nirviós perifèric.

El sistema nirviós està format per un únic tipus de teixit, el teixit nirviós.

LES NEURONES

Les cèl-lules que formen el teixit nirviós s'anomenen neurones i es caracteritzen perquè tenen diferents prolongacions amb les quals transmeten informació contínuament.

En una neurona es distingeixen tres parts: EL COS, DENTRITES I AXÓ.

Dimecres 26 de febrer de 2.020

EL SISTEMA NIRVIÓS CENTRAL

La funció del sistema nirviós central consisteix a rebre informació, interpretar-la i elaborar una resposta. Està format per l'encèfal i la medul-la espinal.

*L'encèfal està situat al cap i protegit pels ossos del crani. Consta de tres parts: cervell, cerebel i bulb raquidi.

*La medul-la espinal es troba protegida a l'interior de les vèrtebres que formen la columna vertebral.

EL SISTEMA NIRVIÓS PERIFÈRIC

El sistema nirviós perifèric està format pels nirvis, que són fibres llargues formades per la unió d'axons de diverses neurones. Els nirvis arriben a totes les parts dels cos: als òrgans dels sentits, als músculs, a les vísceres, etc., i les comuniquen amb l'encèfal i la medul-la.

Hi ha dos tipus de nirvis: els sensitius i els motors. 

Els nirvis sensitius transmeten la informació des dels òrgans fins a l'encèfal i la medul-la espinal.

Els nirvis motors duen les ordres de l'encèfal i de la medul-la espinal a altres òrgans.

EN AQUEST LINK TROBARÀS UN RESUM DEL SISTEMA NERVIÓS

https://agora.xtec.cat/ceipenricfarreny/wp-content/uploads/usu137/2018/01/EL-SISTEMA-NERVI%c3%93S-1.pdf


    2.1.- PREGUNTES MÉS DESTACADES DEL TEMA DEL SISTEMA NIRVIÓS.


1- Anomena les dues parts del sistema nirviós. 

- El sistema nirviós central i el sistema nirviós perifèric.

2- Què són les neurones? Les cèl-lules que formen el teixit nirviós s'anomenen neurones i es caracteritzen perquè tenen diferents prolongacions amb les quals transmeten informació contínuament.

3- Parts de la neurona. El cos, les dentrites i l'axó.

4- Quina és la funció del sistema nirviós centrals? Consisteix a rebre informació, interpretar-la i elaborar una resposta.

5- Completa:

El sistema nirviós central està format per:

l'encèfal i la medul-la espinal.

6- Completa:

El sistema nirviós perifèric està format pels nirvis, que són fibres llargues formades per la unió d'axons de diverses neurones. 

7- Tipus de nirvis:

Sensitius que transmeten la informació des dels òrgans fins a l'encèfal i la medul-la espinal.

Nirvis motors duen les ordres de l'encèfal i de la medul-la espinal a altres òrgans.

8- Moviments voluntaris:

Realitzam moviments contínuament. Molts d'aquests moviments, com caminar, botar o mastegar, els feim conscientment: són moviments voluntaris.

9- Moviments reflexos:

Els moviments són ràpids i involuntaris. En els moviments reflexos no intervé el cervell sinó la medul-la espinal.

10- La salut del sistema nirviós.

Les lesions més comunes que es poden produir són: la lesió medul-lar i les lesions cerebrals.

11- Què penses del descans i l'oci? Per tenir cura del sistema nirviós és imprescindible dormir. Hem de dormir devers vuit hores diàries.

     2.2. LA  SALUT DEL SISTEMA NIRVIÓS

LESIONS I MALALTIES DEL SISTEMA NIRVIÓS

Les lesions més comunes que es poden produir són:

*LA LESIÓ MEDUL-LAR. 

*LES LESIONS CEREBRALS.

Algunes de les malalties del sistema nirviós amb més incidència a la nostra societat avui dia són: 

*L'ALZHEIMER.

*EL PARKINSON.

L'ALCOHOL ALTERA EL FUNCIONAMENT DEL CERVELL.

L'alcohol és una substància molt estesa en la nostra societat que pot suposar un risc greu per a la salut.

EL DESCANS I L'OCI: les lesions més comunes que afecten el sistema nirviós són: la lesió medul-lar, la cerebral, l'Alzheimer i el Parkinson. És important evitar consumir alcohol i descansar bé.

  ELS MOVIMENTS

Els moviments es poden classificar en dos tipus: 

*MOVIMENTS VOLUNTARIS I MOVIMENTS REFLEXOS.

MOVIMENTS VOLUNTARIS

Els moviments voluntaris com caminar, botar o mastegar, els feim conscientment: són moviments voluntaris.

En aquest tipus de moviments participa el cervell. 

Duim a terme nombrosos moviments voluntaris que es poden classificar en dos tipus: fins i grossos.

*Els moviments fins són petits i precisos, com els que es requereixen per agafar un trosset de paper.

*Els moviments grossos són molt més amplis i menys precisos que els fins, com que els que feim quan saludam algú conegut agitant els braços.

MOVIMENTS REFLEXOS

Els moviments reflexos són ràpids i involuntaris. Aquests moviments són molt importants per a la nostra supervivència perquè eviten accidents i situacions perilloses.

En els moviments reflexos no intervé el cervell sinó la MEDUL-LA ESPINAL, que rep la informació de l'exterior i elabora una resposta molt ràpida.